Kime

Kime sau decizia finala

"Un artist martial de înalta tinuta nu este interesat de trecut sau viitor, el se concentreaza numai asupra a ceea ce face în prezent. Deoarece spiritul sau este focalizat, el este calm si capabil sa-si mentina forta în rezerva. In acel moment nu este loc decît pentru un singur gînd, care va umple întreaga sa fiinta, asa cum apa umple un rezervor."
Bruce Lee
în lucrarea sa "La Voie du Karate", Kenji Tokitsu apreciaza ca eficacitatea maxima a tehnicilor cor-porale exprimata prin kime, ceea ce s-ar putea traduce prin "decizie finala".
Kime presupune existenta a doua notiuni: perfectionarea formei unei tehnici si forta maxima necesara pentru executarea ei.
Perfectiunea formei unei tehnici sau a unui gest este importanta nu numai în Artele Martiale, dar si în diverse practici culturale japoneze care implica o gama larga de gesturi: dansul si teatrul clasic japonez, caligrafia, aranjamentele florale, etc.
în timpul desfasurarii acestor practici intervin mai multe momente în care perfectiunea tehnica a unei miscari este decisiva: aceasta se manifesta printr-un "stop-cadru" într-o miscare armonioasa.
Acest "stop-cadru" corespunde unei condensari a timpului în jurul celui care face gestul, sau, daca este cazul, în jurul participantilor, fie în raport cu spatiul care înconjoara subiectul {scena pentru dans si teatru), fie în raport cu obiectele pro-duse(ceaiul, forma aranjamentului floral, caligrafia).
în astfel de momente decisive, cel care actioneaza este o expresie a gesturilor pe care le executa si se identifica cu ele. Atunci, nu exista nici gînd. nici design-ul gestului, nici senzatia de sine în spiritul subiectului care actioneaza: gestul, spatiul, ambianta, obiectul si subiectul trebuie sa formeze un tot.
Scurta oprire a miscarii în desfasurarea ei marcheaza un moment extrem de dens, care concentreaza procesul expresiei artistice ce trebuie realizata.
Rezultatul ceremoniei ceaiului, de exemplu, nu înseamna numai actul de a bea ceaiul, dar si parcurgerea întregului ceremonial în timp si în spatiu.
A doua caracteristica a kime-ului, forta, este specifica pentru budo, deoarece ea da eficacitate fiecarei tehnici de lupta.
Kime este maxim atunci cînd o miscare se executa perfect din punct de vedere tehnic si cu forta maxima. în karate goshin-do, kime-ul corespunzator tehnicilor de pumn si de picior poate fi realizat plecînd de la un anumit nivel de progres tehnic, dar calitatea acestuia este variabila în functie de nivelul real al unui karateka. Se poate vedea astfel un kime de slaba factura sau un kime de înalta calitate. Ca o concluzie la realizarea primei dimensiuni a budo-ului (dimensiunea tehnica), dupa ce s-au realizat tehnicile de lupta cu kime, (în Kendo, echivalentul este de a avea o sabie), eforturile practicantului trebuie focalizate pentru executarea tehnicilor la un nivel superior, atît din punct de vedere al formei cît si al forjei (pastrînd comparatia cu Kendo, aceasta înseamna preocuparea de a avea cea mai buna si cea mai ascutita sabie.
Prin urmare, trebuie sa consideram sub doua aspecte antrenamentul atunci cînd repetam tehnicile simple, de exemplu o lovitura de pumn:
1) automatizarea executiei corecte a gestului, atît din punct de vedere al formei cît si al fortei;
2) canalizarea miscarii corpului pentru a depasi limita fizica, formînd astfel noi legaturi nervoase între psihicul si corpul nostru, legaturi care nu se formeaza altfel în timpul antrenamentului obisnuit.
Coordonarea respiratiei si miscarii are un rol foarte important în budo. Se stie despre kiai ca este o respiratie controlata pentru a creste forta unei anumite miscari.
Kiai-ul, eliberat de cel care executa miscarea functioneaza ca un stimul sonor pentru depasirea acestei limite fizice. In acelasi timp, expiratia cauzata de contractia abdominala care se produce în momentul eliberarii kiai-ului, actioneaza ca un stimul psihic intern pentru concentrarea fortei.
Deci, antrenamentul pentru dezvoltarea fortei în karate-do trebuie sa fie orientat catre aceasta coordonare a respiratiei si a miscarii corpului, în încercarea oricarui kara-teka de a-si depasi limitele fizice si psihice.

 

 

 

©2008 Stylex & Co. All Rights Reserved